Vi guidar dig i dryckesvärlden

För varje dryck tömde jag min hjärna. Väldigt utvecklande provningar och väldigt… uttömmande.


Förra månaden var en kul månad med många träffar och väldigt många whiskies för mig att prova – men för den delen, många andra drycker också. Förra tisdagen kom jag hem från Bryssel, där jag tillsammans med ett 60-tal sommelierer från hela världen testade en massa drycker för kvalitetsinstitutet iTQi, på deras årliga Superior Taste Award. Någon vecka efter alla dryckesexperter åkt hem till sitt, flygs det också dit några av de alla bästa kockarna från hela världen, inför liknande utvärderingar av matprodukter.

I en strid ström under tre dryckesdagarna testas det i flera grupper en massa smaksatta soft drinks, märkliga juice-kombinationer och mineralvatten. Stout, veteöl, bock & lageröl. Kaffe av alla de sorter och rött, grönt och svart, smaksatt, oångat och naturligt té. Limoncello cream liqueur, ingefärssirap, spiced rom, cachaça & aguardiente. Shochu & sake, anissprit, vodka och whisky. Med mera.


För varje dryck jag testade tömde jag min hjärna åt panelen i fråga om sensoriska intryck. Väldigt utvecklande och väldigt… uttömmande.  Något av de mest underliga rinnande vätskor jag någonsin har provat på flyter förbi mig under dessa dagar. Några väldigt goda, men också några av de mest illasmakande produkter jag någonsin provat.Ett mycket intressant exempel på något annorlunda jag provade i år, var en gammal rom.  Den hade i mina ögon de flesta fel ett destillat kan ha. Jag hittade tydliga aromer av felaktig gången jäsning. Den var definitivt värmeskadad. Den var i mina ögon också alldeles för gammal och var helt utan en tillstymmelse av balanserande frukt. På toppen av allt detta, var den dessutom dränkt i vaniljarom.  Tror tillverkaren att han kan vinna ett pris med denna produkt? Jag vet inte. Men oavsett just mina personliga åsikter, tar många tillverkare från hela världen tillfället i akt att få sina drycker testade av experter på sensoriska analyser i denna tävling. En tävling som för övrigt inte egentligen är en tävling, utan mer som en kvalitetsundersökning. Kostnaden för producenten att vara med här är relativt hög- men i gengäld, vinner produkten en medalj, har företaget sedan ett excellent bevis på kvaliteten i sin produkt att använda i marknadsföringen. Det är för många värt ett försök. För mig som testare, är en av de roligaste saker med den här resan, att jag varje gång lär mig en massa nytt och jag vidgar mina referensramar. Ju fler spännande produkter, desto mer nya kunskaper. Ju mer nytt, märkligt, dåligt, extemt – desto bättre. Bring it on.

Avslutningsvis. På efterfrågan kommer jag att börja recensera olika whiskies jag provat här på Popit. Veckans Virre.

Vi ses.