Vi guidar dig i dryckesvärlden

Missionen, passionen & uppdraget

Solvalla

Igår deltog jag i en paneldiskussion på Systembolagets Solvalla-konferens. Med i panelen satt Emil Sallnäs, VD Giertz vinimport, och Anna Karlstedt, Förbundsordförande IOGT. Syftet med panelen var att dryfta hur bolaget ska bli bättre, och efter att Popits inlägg ”Vad saknar du på bolaget?” landade väl såg jag ingen anledning till att inte vara med. Min input i korta drag handlade om att fortsätta arbetet med ett eklektiskt ständigt utbytbart sortiment, hänga med i tidsandan, göra nät- och butiksupplevelserna inspirerande och renodla verksamheten/kompetensen i form av separata butiker för öl, vin och sprit.

Nu var denna 30-minutersövning egentligen ingen diskussion, snarare tre monologer. Men det dök upp en fråga från en kvinna i publiken: ”Hur ser du på att jobba med och glorifiera alkoholhaltiga produkter när det finns en sådan tydlig baksida (alkoholism)?” En vettig fråga. Särskilt i det här forumet (monopolets uppdrag är som bekant att sälja alkohol och varna för konsumtion i samma andetag).  Jag tror att mitt svar gick fram väl. Men jag tänkte ändå att det vore läge att förtydliga hur jag ser på mitt uppdrag dryckesskribent och vindrickande medmänniska. Oavsett om jag skriver här på Popit, i folkliga Dagens Nyheter, i ungdomliga Nöjesguiden eller delar en flaska i podcasten eller på TV4 är min inställning densamma. Jag vill att du som läser eller lyssnar ska dricka bättre. Inte mer. Jag vill att du ska bry dig om vad du har i glaset. Få dig att upptäcka nya drycker och gärna spendera en extra slant för en större upplevelse vid matbordet. Måhända romantiserar jag ibland men gastronomi är min agenda. Inte alkoholpolitik. Jag är, liksom hela svenska folket, väl informerade om alkoholens baksida. Glasklart.